Emmas blogg

Grön socialliberal som bloggar från Söderhamn

torsdag, oktober 11, 2007

Nobelpriset i litteratur
Ja då var det klart vem som får Alfred Nobels litteraturpris 2007. Priset går till Doris Lessing, en engelsk författarinna. Motivering var:
”den kvinnliga erfarenhetens epiker, som med skepsis, hetta och visionär kraft har tagit en splittrad civilisation till granskning.”
Och som vanligt så var det Svenska Akademiens Horace Engdahl som presenterade vem som skulle bli den lycklige. Och som vanligt så har jag ingen aning om vem nobelpristagaren är och har aldrig läst någon bok som hon har skrivit. Jag vet inte om det är för att jag bara är en obeläst person och inte ha hängt med i vad man ska läsa eller inte, eller om det är så att faktiskt "vanliga människor" också läser den här typen av böcker, vad de nu är för slags ena. För mig personligen säger namnet Doris Lessing ingenting men kanske för många andra och jag tror ju att hon är en bra författare eftersom de väljer att ge just henne nobelpriset. Men jag är ju en utav dem som anser att nobelpriset kanske borde ges till författare som är lite mer "Svensson", som många känner igen och kan känna att de har minnen och som de känner har berört dem när de har läst, som till exempel Astrid Lindgren. Jag förstår inte varför inte hon har fått nobelpriset. Hon om någon borde ha fått det tycker jag, just på grund av att hon var en författarinna som berörde många människor.
Nu vet ju inte jag vad det är för krav man ska få uppfylla för att få nobelpriset men jag tycker i alla fall att de kanske skulle tänka på oss som kanske inte är så belästa. Varför inte låta folket få rösta om vem de skulle vilja se som nobelpistagare? Kanske det skulle bli någon som man kände igen då. Jag är ju trots allt bara en vanlig "Svensson", som gillar "Svenssonböcker".
Vad tycker ni?

2 kommentarer:

  • Klockan 11:05 em , Blogger Sofie sa...

    Jag tycker inte att J K Rowling ska få nobelpriset.. >__> Nobelpriset kan stanna som det är, men det borde finnas ett folkets litteraturpris eller nått också, för även folkliga författare borde uppmuntras!

     
  • Klockan 11:34 em , Blogger Emma Jonsson sa...

    Ja nej J K Rowling kanske inte är vad jag hade tänkt mig och det kanske skulle bli så om folk fick rösta. Men jag håller med om att nånting som ett folkets litteratupris skulle kunna inrättas :)

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida