Emmas blogg

Grön socialliberal som bloggar från Söderhamn

lördag, oktober 13, 2007

Ibland undrar jag...
Ja ibland så kommer jag på saker som jag funderar över. Som till exempel den här nya rondellen som de håller på att bygga ute vid resecentrum här i Söderhamn. Varför är Söderhamns kommun jämt så bakåtsträvande? Varför kan de aldrig tänka lite nytt? Jag bara undrar.
Jag var inte hemma när den här rondellen började byggas men har under den här månaden(lite drygt) som jag har varit hemma, kört förbi där med bil ett flertal gånger och undrat varför det måste byggas fler rondeller i den här stan, en stad där de flesta bilister inte ens vet hur man beter sig i en rondell, kan inte blinka eller någonting.
I alla fall, det var inte dåliga bilister jag tänkte ta upp. Jag har hört talas om att i Gävle så har man istället för att bygga rondeller där bussarna ska ut, för det är ju det det hela handlar om, hur man ska göra det lättare för bussarna att passa tiderna när det är så mycket trafik där de ska köra ut,att busschaufförerna har en liten dosa i bussen som de trycker på och då blir det rött för de andra i trafiken och bussen kan köra ut och hålla tiden. Varför kan man inte prova på något sådant här i Söderhamn? Kan det verkligen vara billigare att bygga en ny rondell istället för att sätta upp 2-4 trafikljus där ute? Jag har hört att det fungerar helt utmärkt i Gävle.
Men jag kan ju ha fel, jag bara sitter här och undrar. Någon av er där ute kanske vet bättre? Jag skulle bli jätteglad om någon som är mer insatt skulle vilja svara :)

1 kommentarer:

  • Klockan 2:03 em , Blogger Sofie sa...

    Hmm... Ja man kan ju bli knäpp på det här rondellbyggandet. Och bussar som kör som idioter! Så om dom får en dosa kanske deras storhetsvansinna stillas en aning.
    Men jag har hört att rondelen där byggs för att det är typ omöjligt att ta sig ut från resecentrum, buss som bil, på grund av att vägen som går förbi är tungt trafikerad. Men vad vet jag. Rondellen i Vågbro känns hur som helst ännu onödigare tycker jag..

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida