Emmas blogg

Grön socialliberal som bloggar från Söderhamn

tisdag, maj 30, 2006

Cykelhjälmslagen

Jag satt och kollade på nyheterna igår kväll och fick höra att man vill lagstifta om att även vuxna personer måste ha cykelhjälm. Då måste jag säga att jag inte alls håller med om detta.
För när man är myndig så har man rätt att rösta, man får köra bil, man får dricka sprit på krogen. Man har helt enkelt fått sina rättigheter, så jag blir arg när jag hör att man vill ta bort en rättighet som man har, rättigheten att kunna bestämma själv om man vill välja att ha cykelhjälm eller inte när man cyklar. För får man rättigheten att bestämma över andras liv, kan man bli statsminister, får man dricka sprit, då tror jag nog att man är mogen nog att bestämma själv om man vill ha cykelhjälm eller inte.
Jag tror inte att fler kommer att använda cykelhjälm om de blir påtvingade. Man får inte fler personer att använda hjälm genom lagstiftning. Därför säger jag nej, låt folk få bestämma själva och sluta ta ifårn dem deras rättigheter.

- Emma

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida